محققان بر اولویت واکسیناسیون افراد دیابتی برای بیماری کووید اصرار دارند

 4دسامبر 2020- محققان مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت کشف کردند افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 که به COVID-19 مبتلا می شوند، سه برابر بیشتر از افراد بدون دیابت در معرض بیماری شدید یا نیاز به بستری قرار دارند.

به دلیل این تأثیر تقویت شده، آنها از سیاستگذاران خواستند که واکسیناسیون COVID-19 را برای این افراد در اولویت قرار دهند. یافته های آنها درDiabetes Care ، مجله انجمن دیابت آمریکا منتشر شد.

در حالی که مطالعات حاکی از آن است که مبتلایان به دیابت نوع 2 در صورت ابتلا به COVID-19 در معرض خطر بیشتری برای عوارض جدی تر و بستری در بیمارستان هستند، اطلاعات کمی در مورد این خطرات برای مبتلایان به دیابت نوع 1 در دست است. فقط در ایالات متحده ، حدود 1.6 میلیون نفر مبتلا به دیابت نوع 1 هستند.

دکتر جاستین گرگوری، محقق اصلی این مطالعه، گفت: من فکر می کنم این داده ها اولویت افراد مبتلا به دیابت نوع 1 یا دیابت نوع 2 را برای ایمن سازی در کنار افراد مبتلا به سایر بیماری های پزشکی پرخطر مانند بیماری های قلبی یا ریوی که خطر ابتلا به بیماری شدید COVID-19 را افزایش می دهند، قرار می دهد.

تیم محققان سوابق الکترونیکی سلامت(EHR) بیش از 6000 بیمار را در 137 سایت بالینیVanderbilt Health  بررسی کردند. برای این افرادCOVID-19 ، از اواسط مارس تا هفته ی اول اوت تشخیص داده شده بود. سپس محققان پرونده های پزشکی بیماران را از نزدیک بررسی و از طریق تلفن با تعداد زیادی از این افراد تماس گرفتند تا عوامل خطر اضافی آنها را شناسایی کرده و اطلاعات بیشتری در مورد تأثیرCOVID-19 بر سلامتی آنها جمع آوری کنند.

آنها تأثیر کلی COVID-19 را برای سه جمعیت مقایسه کردند: افراد مبتلا به دیابت نوع 1 ، افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و کسانی که دیابت نداشتند. این مطالعه یک مطالعه کوهورت آینده نگر بود، به این معنی که محققان بلافاصله پس از ابتلا به COVID-19 افراد مورد مطالعه را شناسایی کردند و با پیشرفت بیماری، این افراد را دنبال کردند. مطالعات آینده نگر خطر کمتری برای سوگیری محقق دارد زیرا هنگام شناسایی افراد شرکت کننده در مطالعه، نتایج مشخص نیست.

دکتر گرگوری گفت: افراد مبتلا به دیابت نوع 1 نیازی به زندگی با ترس و اضطراب بی مورد ندارند، اما آنها باید واقعاً در انجام كارهایی كه همه باید انجام دهیم، كوشا باشند. همه ما باید دستان خود را بشویم و 6 فوت فاصله با دیگران را رعایت کنیم. باید در مورد محدود کردن زمان صرف شده با افراد خارج از خانه خود، دقیق عمل کنیم. من از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 نمی خواهم کاری انجام دهند که همه ما غالبا انجام نمی دهیم، فقط فکر می کنم آنها باید در انجام اقدامات احتیاطی در داخل و خارج خانه بیشترین کوشش را بخرج دهند.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2020/12/201204131321.htm